onsdag 19. februar 2014

Om blogg til refleksjon, presentasjon og læring


Aller først vil jeg kort nevne viktige forutsetninger som må ligge til grunn for at vi kan ta i bruk blogg som arbeidsredskap til presentasjon, refleksjon og læring. I «Kunnskapsløftet» står det at øking av elevenes digitale kompetanse skal være et satsningsområde i den videregående skolen. For at jeg skal kunne ta i bruk blogg til mine elever, så må jeg kunne være med å designe et godt digitalt læringsmiljø. For meg kan det se ut som om at digitale ferdigheter ikke er nevneverdig integrert i kunnskapsmålene i vgs. Jeg erfarer at mine voksne elever behersker de vanlige og tradisjonelle digitale hjelpemidler, eksempler kan være vanlig tekstbehandling og sending av meldinger.

«Digital skole er vel den største endringen i skole- Norge noen gang. Det stiller nye krav til ledelse» (Krokan 2012).    


Dette utsagnet er jeg helt enig i, og ser at jeg må skaffe meg god kompetanse i min «nye» lærerrolle. Jeg må heve meg fra Web1,0 der jeg tidligere har produsert skriftlige og muntlige tekster. Nå ønsker jeg å komme opp på Web 2,0 nivå slik at jeg kan utnytte de verktøy som ligger der. Det er her jeg finner bloggen som jeg nå skal ta i bruk som pedagogisk hjelpemiddel i fremtida.

Jeg har ingen erfaring med bruk av blogg fra tidligere. Jeg kjenner folk som blogger om ungdomstid, matoppskrifter og faktisk om det å bli gammel. Vår tante Torill er 78 år, og hun blogger om alderdommen! Jeg vil i denne oppgaven fokusere på bruk av blogg i pedagogisk virksomhet.

Hva er egentlig en blogg? Det er en digital tjeneste som kan brukes til å publisere tekst, bilder og video. På www.blogger.com kan alle opprette sin egen blogg. Det er enkelt å opprette en blogg, og det er enkelt å publisere på den. Det er jeg som skaper innholdet i bloggen og den er åpen. Innholdet er altså brukerstyrt.

Jeg tenker at målet med å bruke blogg i læringsarbeidet er at elevene skal lære noe via presentasjon og refleksjon. Som lærer så støtter jeg meg til teoretikere i min profesjonelle yrkeshverdag. Jeg vil kort nevne Jean Piaget som var en representant for det konstruktivistiske læringssyn. Han sier at læring kommer i stand ved at mennesket velger ut, tolker og tilpasser stimuleringen i sitt system. Læring er en aktiv og kreativ prosess. Når jeg nå skal ta i bruk blogg som arbeidsredskap i voksenopplæringa, så tenker jeg at det er viktig at jeg må utvikle nye typer av arbeidsoppgaver. Jeg må erkjenne, til min store glede, at jeg plutselig ser muligheten til å kunne differansiere undervisning og veiledning. Elevene kan arbeide sammen, selv om de sitter på ulike stasjoner. De kan arbeide til ulike tider også. De kan publisere noe på bloggen når de selv ønsker det. De kan få ny kunnskap av hveandre. Dette synes jeg er en fantastisk tanke! Tidligere har det jo vært vanlig at alle skulle bruke samme tid på sine oppgaver, selv om de hadde ulike evner og ulik støtte fra omgivelsene.

Bloggen blir altså skapt av meg, og jeg er forfatter av det skrevne budskap som jeg ønsker å dele med mine elever. Jeg ser helt klart at bruk av blogg kan føre til en bedret kommunikasjon mellom oss. Det jeg publiserer er synlig for alle, og jeg tenker at jeg må ha med meg « en- vær- varsom- plakat» når jeg nå skal begynne å blogge. Læreryrket byr daglig på etiske utfordringer! Jeg har en forpliktelse ovenfor mine elever og samfunn at det ikke skal forekomme at jeg sårer, er sarkastisk eller ondskapsfull når jeg legger ut tekst på bloggen. Jeg tenker at det jeg skriver i bloggen ligger åpent i det offentlige rom, og derfor bør jeg ha etikken med meg i publiseringen av innlegg. Det er mitt ansvar at jeg formulerer meg slik at jeg ikke støter noen, at mine synspunkt og meninger er preget av respekt for at vi alle er forskjellige. I alle presentasjoner og i all refleksjon bør respekt for andres meninger stå sentralt! Dette vil jeg ha som første innlegg i bloggen som jeg presenterer til min neste nye klasse.

Jeg har nå lest mye om blogg, og jeg ser at dette er et spennende «samskrivingsverktøy». Jeg er helt sikker på at skriveprosessen kan bidra til klargjøring av faglige problemstillinger. Det blir dermed øket oppmerksomhet mot lærestoffet, og presentasjon og refleksjon blir betraktelig bedre. En naturlig konsekvens av dette blir en bedre læreprosess og økt læring!   

Jeg har i flere år reflektert over at jeg har hatt for lite kontakt med de elever jeg har vært nettlærer for. Nå ser jeg plutselig muligheten for at jeg kan opprette en helt annen type kontakt ved bruk av blogg. Vi kan nå dele blogger med hverandre, vi kan henvise til andres blogger, vi kan gi hverandre kommentarer, og vi kan gi konstruktive tilbakemeldinger. Eleven er den lærende, og kan med å blogge få en mye mer aktiv rolle i læringsarbeidet. All læring er en aktiv prosess! Nå kan eleven lære i sitt tempo. Kanskje kan vi snakke om ei omvendt undervisning? Ved å bruke blogg kan elevene i større grad lære av hverandre, de kan dele kunnskaper og refleksjoner. Blogger kan være et godt hjelpemiddel for å få diskusjon innad i en gruppe, og elevene kan oppnå store læringsgevinster. Jeg tenker; « Sammen kan vi gjøre hverandre gode»!

Jeg tror ikke at blogg som sosialt fenomen går over. Det er ganske artig å tenke på at vi «bærer» bloggen og nettverket med oss over alt. Vi kan dermed lære på andre måter, og vi kan arbeide på andre måter enn det vi tidligere har gjort. Som profesjonell lærer så må jeg tenke på at elevene er forskjellige, og at det kanskje ikke er alle som opplever læring og refleksjon mens de blogger. Mange hevder at det er en viss fare for isolasjon og mindre sosial kontakt blant aktive bloggere. Vi må også våge å stå ansikt til ansikt i tiden som kommer. Som lærer ønsker jeg og hjelpe de voksne elevene med å finne en balanse mellom det virtuelle og den reelle virkeligheten. I mitt klasserom skal det være rom for forskjellighet.

Bruk av blogg til refleksjon, presentasjon og læring er vel verdt å prøve ut. Nå er jeg klar til å prøve ut dette nye samhandlingsverktøyet. Jeg gleder meg!
 

4 kommentarer:

  1. Godt skrevet, Karin. Jeg er helt enig med deg. Men tenker på en ting; Hvordan skal vi greie å få våre voksne deltakere til å begynne å blogge? Uten at vi skremmer dem vekk fra studiene?

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig tilbakemelding. Du stiller et klokt spørsmål. Vi er vel like ferske på dette feltet, så jeg vet ikke om jeg har et godt og troverdig svar. Jeg tenker at jeg skal begynne " litt forsiktig"neste gang jeg skal starte med en ny gruppe. Vi kan vel ikke tvinge elevene til å delta, men vi kan jo anbefale. Jeg lurer jo på om elevene vil være mer positive enn det vi tror? De fleste er jo aktive i bruk av ulike digitale hjelpemidler, så vi kan jo håpe at det går bra. Jeg skal i alle fall forsøke å ta i bruk blogg, og så får vi se hva som skjer. Vi får dele erfaringer! Blogg er et spennende hjelpemiddel i vår pedagogiske hverdag. Og veien blir til mens vi går ...

    SvarSlett
  3. En svært god refleksjon. Du trekker inn relevant teori (fra Krokan og Piaget). Mange gode begrunnelser for bruk av blogg i undervisninga: digital kompetanse, presentasjon, refleksjon, veiledning, aktiv læring, tilpasset læring, samarbeid, lenking. Gleden du viser over din blogg kan elevene dine få oppleve med sine blogger. Det å skape sin egen blogg og fylle den med læringsprodukter (tekster, bilder, bildefortellinger/filmer, animasjoner) vil kunne gi læringsarbeidet et løft. Som du er inne på i siste avsnitt: Dette er måter å være og lære på i nettverksamfunnet.

    Du skriver godt - med liv og lyst.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for så hyggelig tilbakemelding. Denne oppgaven var den første jeg begynte å arbeide med, og etter at jeg hadde lagt den inn i bloggen ble jeg så usikker på om jeg hadde gjort det riktig. Det ble langt! Jeg har jo aldri før brukt blogg, og ser i etterkant at jeg kanskje skulle vært smale og at jeg ikke hadde behøvd så "dype" forklaringer og begrunneser. Gjort er gjort! Jeg synes dette var en veldig spennende mappeoppgave. Jeg fikk mange "aha" -opplevelser og jeg lærte mye nytt. Det er vel kanskje ikke noen oppskrift på HVORDAN en blogg skal skrives??

    SvarSlett