torsdag 20. februar 2014

En nyttig digital læringsressurs


 
Jeg er utdannet sykepleier, og derfor veileder og underviser jeg i ulike helsefag. Elevene mine er bosatt over hele Nordland fylke, og har fagene sine lagt ut plattformen «Its Learning». Jeg har i flere år søkt på nettet for å finne gode nettressurser som jeg har anbefalt elevene å bruke i sitt læringsarbeid.  Den digitale nettressursen som jeg kanskje har brukt mest « Norsk helseinformatikk».
«Norsk helseinformatikk» er laget for helsepersonell, og kan brukes av alle. Det er Norges største helsenettside.  Denne læringsressursen er omfattende og er inndelt i ulike helsefaglige temaer.  Jeg velger som eksempler: Livsstil, trening, psykologi og symptomer på sykdom. Det finnes enda flere temaer.

Teorien er presentert på en forståelig måte. Her finnes også flotte animasjoner av viktige helsefaglige tema! Levende bilder, kombinert med verbal informasjon, gjør det hele fascinerende og spennende. Du blir på en måte tatt med på mange spennende reiser inn i menneskekroppen. Jeg vet at elever på ulike faglige nivåer synes denne nettressursen er veldig grei å bruke. Det er lett å orientere seg inne på sidene.
Brukerne av denne digitale læringsressursen blir oppfordret til å holde seg oppdatert på forskning, behandling, trening og kosthold.  Går jeg inn på hjemmesiden til «Norsk helseinformatikk» så ser jeg at de stiller spørsmålet: « Er du nok engasjert i din egen helse»?  Dette er vel et spørsmål alle burde reflektere litt over.

Ta en titt inn i en spennende digital verden!  Nettadressen til «Norsk Helseinformatikk er: http://nhi.no/forside/.

 

5 kommentarer:

  1. Så flott, Karin, dette var jo en nyttig ressurs for oss som ikke er helsepersonell også. Og det var forståelig framstilt, og til og med Quiz med alle tenkelige tema innen helsefag som kan brukes til å aktivisere elevene.

    Denne siden skal jeg bokmerke til eget bruk :)

    SvarSlett
  2. Så bra Siv Tone. Jeg merker at elevene mine liker denne nettressursen, og de rapporterer om at de finner så lett fram. Så sier de at det et mangfold å velge fra, teori, animasjoner, Quiz og veldig mye god, generell helseopplysning. Dette er jo en superseriøs digital læringsarna, og mange av elevene sier at de har sluttet og lese helsestoff i vanlige aviser etterat jeg introduserte dem for "Norsk Helseinformatikk". Dette er jo informasjon til ettertanke. Det er sundt å være kritisk til kilder.

    SvarSlett
  3. Nå har også jeg skjønt at dette er en verdifull ressurs - for alle. Jeg har lest om blodtrykk (mitt var høyt, mild/moderat hypertensjon, men er nå normalt 120/80) og tatt en quiz om blod (17 av 21 poeng).

    SvarSlett
  4. Så bra! Jeg opplever at denne nettressursen er god for alle typer "brukere". Jeg har informert om denne nettressursen, med hell, til alle typer elever, fremmedspråklige elever, venner, familie og kollegaer. Denne digitale nettressursen er for meg et verdifullt hjelpemiddel i min nettundervisning. Elevene ser og leser og de forstår .... bedre:-)

    SvarSlett
  5. .... og de hører ... :-)

    SvarSlett